با ده دانشگاه برتر نیجریه آشنا شوید

این دانشگاهها نه تنها جایگاه خود را از طریق برتری تحصیلی در نیجریه حفظ کرده اند بلکه تعهد خود به نوآوری، تحقیق و توسعه را نیز محقق کرده اند و این جایگاه را براساس  سیستم رتبه بندی جهانی تایمز و سیستم رتبه بندی بنام وب سنجی بدست آورده اند .

این دانشگاهها نه تنها جایگاه خود را از طریق برتری تحصیلی در نیجریه حفظ کرده اند بلکه تعهد خود به نوآوری، تحقیق و توسعه را نیز محقق کرده اند و این جایگاه را براساس  سیستم رتبه بندی جهانی تایمز و سیستم رتبه بندی بنام وب سنجی بدست آورده اند .

 شایان ذکر است تایمز با شاخص های عملکردی نظیر آموزش؛ تحقیق ، تاثیرتحقیق و چشم انداز آن و انتقال دانش این رتبه بندی را انجام داده است و سیستم وب سنجی نیز بر اساس حجم و کیفیت محتوایی که دانشگاه در اینترنت منتشر می کنند، آنرا ارزیابی کرده است .

1. دانشگاه ایبادان (UI)

دانشگاه ایبادان بهترین واولین دانشگاه فدرال نیجریه دراین رتبه بندی است که در ایالت اویو قرار دارد . این دانشگاه در سال 1948 تاسیس شد و اولین دانشگاه در تاریخ نیجریه است. این دانشگاه به عنوان یک کالج تحت دانشگاه لندن آغاز به کار کرد و در سال 1962 به یک دانشگاه مستقل و کامل تبدیل شد. از زمان تاسیس به یکی از دانشگاه های برتر فدرال در نیجریه تبدیل شده است. UI با سه بخش شامل علوم، پزشکی و هنرفعالیت خود را آغاز کرد . امروزه این دانشگاه دارای بیش از سیزده دانشکده از جمله کشاورزی و جنگلداری، دندانپزشکی، فناوری، اموزش و پرورش و قانون است.

2. دانشگاه نیجریه Nsukka (UNN)

دانشگاه نیجریه، Nsukka (UNN) یکی از مهمترین و دومین دانشگاه های فدرال در نیجریه است که در سال 1955 تحت هدایت دکتر Nnamdi Azikiwe تاسیس شد. در 7 اکتبر 1960، UNN رسما عملیات خود را به عنوان یک موسسه عالی در نیجریه آغاز کرد.

این دانشگاه چهار شعبه دانشگاهی در Nsukka، Ituku، Ozalla و Aba دارد . این دانشگاه اولین دانشگاه بومی و اولین دانشگاه مستقل در نیجریه است.

براساس رتبه بندی تایمز دانشگاه نیجریه Nsuuka در میان 1000 دانشگاه برتر جهان قرار دارد .

براساس رتبه بندی  Webometrics این دانشگاه در رتبه سوم در میان بهترین دانشگاه های نیجریه و دومین در بین دانشگاه های فدرال در نیجریه است .

3. دانشگاه لاگوس (UNILAG)

دانشگاه لاگوس (UNILAG) در سال 1962 تاسیس شد و جزء 3 دانشگاه برتر فدرال در نیجریه است و یکی از اولین دانشگاه های نسلی در نیجریه است. دانشگاه دارای سه شعبه در ایالت لاگوس؛ پردیس اصلی در Akoka، دانشکده رادیوگرافی در Yaba و کالج پزشکی در Idi Araba، Surulere می باشد .

براساس رتبه بندی  Webometrics این دانشگاه چهارمین دانشگاه برتر نیجریه و سومین دانشگاه فدرال در نیجریه است

و همچنین براساس رتبه بندی تایمز UNILAG در میان 1000 دانشگاه برتر جهان قرار دارد .

4. دانشگاه اوبافی اوولوو (OAU)

این دانشگاه چهارمین دانشگاه در میان 10 دانشگاه برتر نیجریه را به خود اختصاص داده است. دانشگاه Obafemi Awolowo (OAU) که قبلا دانشگاه Ife (UNIIFE) نامیده می شد و در شهر باستانی Ile-Ife، در ایالت اسون قرار دارد . OAU در سال 1961 تاسیس شد و اولین دوره آموزشی خود را در سال 1962 آغاز کرد.

این دانشگاه دارای سیزده دانشکده و دو کالج، کالج تحصیلات تکمیلی و کالج علوم بهداشتی است که با بیش از شصت بخش اداره می شود.

براساس Webometrics رتبه OAU به عنوان پنجمین دانشگاه برتر در نیجریه و چهارمین در میان بهترین دانشگاه فدرال در نیجریه قرار دارد

5. دانشگاه احمدو بلو (ABU)

دانشگاه احمدو بلو (ABU) یک دانشگاه تحقیقاتی فدرال در زاریا در ایالت کادونا است. این دانشگاه  در 4 ژانویه 1962 تاسیس شد و قبلا به عنوان دانشگاه شمال نیجریه شناخته می شد.

ABU شامل دو شعبه است : یکی در سامارو که پردیس اصلی آن است و دیگری در کنگو در زاریا قرار دارد .

ABU بیش از دوازده دانشکده و دارای حدود هشتاد و دو گروه علمی با سی و پنج هزار دانشجو دارد .

براساس Webometrics دانشگاه احمدو بلو را به عنوان ششمین دانشگاه برتر در نیجریه و پنجمین دانشگاه فدرال در نیجریه رتبه بندی شده است.

6. دانشگاه ایلورین (UNILORIN)

دانشگاه ایلورین (UNILORIN) یک دانشگاه فدرال واقع در ایلورین، پایتخت ایالت کوارا است و در اوت 1975 با حکم دولت نظامی تاسیس شد.UNILORIN دارای پانزده دانشکده است که شامل هنر، علوم، اموزش، مهندسی و فناوری، کشاورزی، حقوق، علوم پایه پزشکی و علوم بالینی است. این موسسه همچنین دارای بیش از شصت بخش است.

براساس رتبه بندی Webometrics این دانشگاه به عنوان هفتمین دانشگاه برتر در نیجریه و ششمین دانشگاه برتر در سطح فدرال در نیجریه است .

7. دانشگاه فدرال فناوری، Akure (FUTA)

دانشگاه فدرال فناوری Akure (FUTA) نیز در این لیست قرار دارد به عنوان یکی از بهترین دانشگاه های فدرال در نیجریه شناخته شده است که  در پایتخت ایالت آوندو، در سال 1981 تاسیس شد.

FUTA دارای نه دانشکده که شامل؛ دانشکده علوم، دانشکده علوم زمین و مواد معدنی، دانشکده فناوری محیط زیست، دانشکده مهندسی و فناوری مهندسی، دانشکده فناوری کشاورزی و کشاورزی، دانشکده فناوری مدیریت، دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشکده بهداشت و فناوری سلامت، دانشکده محاسبات است

براساس رتبه بندی Webometrics این دانشگاه به عنوان هشتمین دانشگاه برتر در نیجریه و هفتمین دانشگاه برتر فدرالی در نیجریه قرار دارد.

8. دانشگاه پورت هارکورت (UNIPORT)

دانشگاه پورت هارکورت (UNIPORT) در سال 1975 به عنوان یک کالج دانشگاهی در پورت هارکورت در ایالت ریورز تاسیس شد، اما در سال 1977 به دانشگاه تبدیل شد  

UNIPORT در سال 1977 با شش دانشکده آغاز شد که از آن زمان به دوازده دانشکده افزایش یافته است

براساس رتبه بندی Webometrics دانشگاه پورت هارکورت به عنوان نهمین دانشگاه برتر در نیجریه و هشتمین دانشگاه فدرال در نیجریه رتبه بندی شده است.

9. دانشگاه بنین (UNIBEN)

یکی دیگر از این دانشگاه ها، دانشگاه بنین (UNIBEN) است که در سال 1970 به عنوان یک موسسه فناوری تاسیس شد اما در ژوئیه 1971 به یک دانشگاه کامل تبدیل شد. این دانشگاه اولین معاون زن ریاست جمهوری را در نیجریه تربیت کرده است .

براساس رتبه بندی Webometrics دانشگاه بنین یازدهمین دانشگاه برتر در نیجریه و نهمین دانشگاه برتر در سطح فدرال در نیجریه قرار دارد.

10. دانشگاه فدرال فناوری مینا (FUTMINNA)

دانشگاه های فدرال در نیجریه در سال 1983درمرکز ایالت نیجردر شهر مینا تاسیس شد.

این دانشگاه متولی آموزش فن آوری است و برای مطالعه  در بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک متمرکز است. FUTMINNA همچنین در حوزه تولید واکسن و دارونیر فعالیت دارد.

این دانشگاه دارای ده دانشکده است که شامل دانشکده کشاورزی و فناوری کشاورزی، دانشکده زیرساخت، فرایند و فناوری مهندسی، دانشکده مهندسی و فناوری مهندسی، دانشکده کارافرینی و فناوری مدیریت است.

براساس رتبه بندی Webometrics این دانشگاه به عنوان دوازدهمین دانشگاه برتر در نیجریه و دهمین  دانشگاه برتر در سطح فدرال است .

شایان ذکر است در کشور نیجریه سه نوع مرکز دانشگاهی و علمی وجود دارد . دانشگاه های فدرال که بصورت متمرکز توسط دولت مرکز نیجریه هدایت می گردد و دانشگاههای ایالتی که توسط هریک ار ایالت های 36 گانه و دانشگاه های خصوص که توسط بخش خصوصی راه اندازی و اداره می شوند.   

منابع :

https://newtelegraphng.com/top-10-best-federal-universities-in-nigeria-2024/

کد خبر 19908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =